U bent hier: Home - Beroepen - Administratief medewerker

Printvriendelijke versie

 
 

Administratief medewerker




Onder de functiegroep administratief medewerker valt het kantoorpersoneel. Binnen de functie administratief medewerker zijn veel specialismen te vinden. De functie is vaak een ondersteunende   in de organisatie. Om die reden staan hieronder een aantal veel voorkomende kenmerken over de functiegroep beschreven.
Veel voorkomende taken van een administratief medewerker kunnen zijn:

  • Zelfstandig inrichten, uitvoeren en controleren van diverse administratieve werkzaamheden
  • Controleren van formulieren
  • Administratieve ondersteuning door middel van invoeren administratieve gegevens en controle hiervan
  • Opstellen van rapportages
  • Beheer van informatie
  • Verwerken van documentatie

Het werk van de administratief medewerker kan leiden tot rug-, nek-, schouder-, en armklachten als gevolg van langdurig in eenzelfde houding werken en repeterende bewegingen. Verder kunnen ook andere factoren een rol spelen, zoals de bedrijfscultuur, de werkdruk en het werktempo. Vaak worden er ook te weinig pauzes genomen waardoor er onvoldoende tijd is voor herstel.

Daarnaast kunnen kantoorpersoneel ook hinder ondervinden van storende geluiden en een slecht binnenklimaat. Dat kan op den duur leiden tot verzuim en, in een eerder stadium, tot prestatieverlies en fouten. Hinderlijk geluid verstoort telefoongesprekken en de communicatie met collega’s. Daarnaast verstoort het geluid de concentratie. De laatste jaren hebben veel bedrijven open kantoorruimten. Door de open structuur neemt de geluidshinder toe. Met betrekking tot het binnenklimaat geldt dat klachten vaak toenemen als werknemers zelf niet in staat zijn om temperatuur, ventilatie en zonwering in te stellen.


Het belangrijkste risico voor de administratief medewerker is:

 
   
   
     
 
 
 

< terug naar vorige pagina